Escola de Enxeñaría de Minas e Enerxía | Universidade de Vigo
Enxeñaría da Enerxía | Enxeñaría dos Recursos Mineiros e Enerxéticos

CATÁLOGO

Catálogo

Edición

  1. Proceedings of the 3rd International Conference on Hands-on Science. Science Education and Sustainable Development. (ISBN: 989-9509-50-7). Braga, Portugal, 2006
  2. Proceedings of the 4th International Conference on Hands-on Science. Development, Diversity and Inclusion in Science Education (ISBN: 978-989-95336-1-5). Azores, Portugal, 2007
  3. Proceedings of the 5th International Conference on Hands-on Science. Formal and Informal Science Education (ISBN: 978-989-95095-3-5).Olinda/Recife, Brasil, 2008
  4. Selected Papers on Hands-on Science. (ISBN: 978-989-95336-2-2).Braga, Portugal, 2008
  5. Proceedings of the 6th International Conference on Hands-on Science. Science for All. Quest for Excellence (ISBN: 978-989-95095-5-9). Ahmedabad, India, 2009
  6. Proceedings of the 8th International Conference on Hands-on Science. Focus on multimedia (ISBN: 978-989-95095-7-3). Ljbljana, Slovenia, 2011
  7. Proceedings of the 9th International Conference on Hands-on Science. Science Education, Environment and Society; Reconnecting Society with Nature through Hands-on Science ( ISBN: 978-989-98032-0-6). Antalya, Turkey, 2012
  8. Proceedings of the 10thInternational Conference on Hands-on Science. Educating for Science and through Science (ISBN: 978-989-98032-2-0). Kosice, Slovakia,  2013
  9. Hands-on Science. Science Education with and for Society (ISBN: 978-989-98032-5-1) . Aveiro, Portugal, 2014
  10. Conference Booklet of the 11thInternational Conference on Hands-on Science. Science Education with and for Society (ISBN: 978-989-98032-7-5) . Aveiro, Portugal, 2014
  11. Hands-on Science. Brightening our future (ISBN: 978-989-8798-01-5). Funchal, Madeira Island, Portugal, 2015
  12. Hands-on. The Heart of Science Education (ISBN: 978-84-8158-714-2). Brno, Czech Republic, 2016
  13. Hands-on Science. Growing with Science (ISBN: 978-84-8158-737-1). Braga, Portugal, 2017.
  14. Selected Papers on Hands-on Science II. (ISBN: 978-84-8158-764-7). Braga, Portugal, 2017
  15. Hands-on Science. Advancing Science. Improving Education. (ISBN: 978-84-8158-779-1) 2018. Barcelona, Spain
  16. Hands-on Science. Innovative Education in Science and Technology. (ISBN: 978-989-8798-06-0). Kharkiv, Ukraine, 2019
  17. Hands-on Science. Science Education. Discovering and understanding the wonders of Nature. (ISBN: 978-84-8158-841-5), Viana do Castelo, Portugal, 2020
  18. Hands-on Science Education Activities – Challenges and Opportunities of Distant and Online Teaching and Learning. (ISBN: 978-84-8158-899-6). Online, 2021
  19. Hands-on Science. Rethinking STEAM education in times of uncertainty (ISBN: 978-84-8158-937-5). Burgos, Spain, 2022
  20. Hands-on Science. Celebrating Science and Science Education (ISBN: 978-84-8158-973-3). Barcelona, Spain, 2023
  21. Hands-on Science.  Science Education and Sustainability (ISBN: 978-84-8158-971-9). Goiás, Brasil, 2024

 Solicitar unha copia

 Capítulos de libros

  1. As actividades manipulativas como ferramenta de aprendizaxe científico-tecnolóxica. En “Experiencias de Innovación Educativa na Universidade”.(ISBN: 978-84-690-7439-8) 2007
  2. Hands-on Physics Bibliography. En “Selected Papers on Hands-on Science” (ISBN: 978-989-95336-2-2) 2008
  3. Science Interpretation in High School. En “Selected Papers on Hands-on Science” (ISBN: 978-989-95336-2-2) 2008
  4. Indoor Interactive Science Museums in School. En “Selected Papers on Hands-on Science” (ISBN: 978-989-95336-2-2) 2008
  5. Chladni Plates: A Hands-on Energy Activity. En “Selected Papers on Hands-on Science” (ISBN: 978-989-95336-2-2) 2008
  6. Actividades manipulativas colectivizadas: investigación interpretada na E.T.S.E. de Minas. En “Prácticas educativas innovadoras na universidade” (ISBN: 978-84-8158-411-0). 2008
  7. Un ejemplo de formación del profesorado universitario de las áreas tecnocientíficas. En “La docencia en el nuevo escenario del Espacio Europeo de Educación Superior” (ISBN: 974-84-8158-494-3) 2009
  8. Uso didáctico das actividades manipulativas: aprendizaxe do profesorado universitario. En “Innovar na universidade: experiencias do profesorado” (ISBN: 978-84-8158-563-6) 2012
  9. Un planteamiento en las materias básicas de Física en la rama de Ingeniería y Arquitectura. En “Experiencias docentes innovadoras en la Educación Superior” (ISBN: 978-84-15524-05-2) 2012
  10. Aprender haciendo en las asignaturas de Materiales y Tecnología de Polímeros. En “Experiencias docentes innovadoras en la Educación Superior” (ISBN: 978-84-15524-05-2) 2012
  11. Mini-proyectos de Física en los Grados de Ingeniería. En “Retos y perspectivas en la enseñanza de las ciencias” (ISBN: 978-84-15524-12-0) 2013
  12. Resultados en línea de un Aprendizaje Basado en Proyectos en las materias de Física. En “Investigaciones en el contexto universitario actual”(ISBN: 978-84-15524-16-8) 2014
  13. Una selección de actividades manipulativas para Ciencia y tecnología de materiales. En “Experiencias e innovación docente en el contexto actual de la docencia universitaria” (ISBN: 978-84-15524-14-4) 2014
  14. Unha avaliación na aula do uso de sistemas de resposta electrónica. En “Presente y Futuro de la Enseñanza de las Ciencias” (ISBN 978-84-15524-26-7) 2015
  15. Propuesta formativa para la materia LCEES en la formación inicial del profesorado de ciencias. En “Nuevos escenarios en la docencia universitaria” (ISBN 978-84-15524-32-8) 2016
  16. Actividades desafío no estructuradas en los primeros cursos de los grados de ingeniería. En “La práctica docente en la enseñanza de las ciencias” (ISBN 978-84-15524-36-6) 2017
  17. Una investigación sobre ideas previas en estática de fluidos. En “Nuevos desafíos en la enseñanza superior” (ISBN 978-84-15524-40-3) 2018
  18. Aprendizaje experimental autorregulado para la Didáctica de las Ciencias Experimentales. En “Investigación y práctica en la educación superior”, (ISBN 978-84-15524-38-0) 2018
  19. Una propuesta lúdica de alfabetización científica en el ámbito de las ciudades. En “Panorama actual de la enseñanza de las Ciencias”, (ISBN 978-84-15524-42-7) 2019
  20. Adaptación express de docencia semipresencial a docencia virtual en una materia de Física en los Grados de Ingeniería, En “Perspectivas y prácticas docentes en la enseñanza de las ciencias”, (ISBN: 978-84-15524-47-2) 2021
  21. ¿De qué color es el oro? Introducción a la nanotecnología en Secundaria Obligatoria, En “Perspectivas y prácticas docentes en la enseñanza de las ciencias”, (ISBN: 978-84-15524-47-2) 2021
  22. Una evaluación de aprendizaje universitario remoto en la pandemia de COVID19, En “Innovación en la práctica educativa universitaria”, (ISBN: 978-84-15524-48-9) 2023

 Solicitar unha copia

 Artigos en revistas

  1. Introducción de demostraciones prácticas para la enseñanza de la Física en las aulas universitarias. Enseñanza de las Ciencias (ISSN: 0212-4521), 12, 63-65, 1994
  2. Aproximación a la arqueología: un ejemplo de interpretación del hecho científico. Iber  (ISSN: 1133-9810), 48, 115-125, 2006
  3. Museos interactivos na escola. Revista Galega de Educación  (ISSN: 1132-8932), 35, 20-22, 2006
  4. Ciencias en las manos: Aprendizaje informal. Alambique (ISSN: 1133-9837), 52, 107-116, 2007
  5. Actividades manipulativas para el aprendizaje de la Física, Revista Iberoamericana de Educación (ISSN: 1681-5653), 42/7, 1-15, 2007
  6. Hands-on Sustainability: How Can We Contribute to the Construction of a Sustainable Future? Int. J. Hands-on Science (ISSN: 1646-8937),  1, 15-20, 2008
  7. Research Interpretation at University, Int. J. Hands-on Science (ISSN: 1646-8937), 1, 33-39, 2008
  8. Actividades manipulativas como herramienta didáctica. EUREKA (ISSN: 1697-011X),7, 462-472, 2010
  9. Una propuesta metodológica para Física de los grados en Ingeniería. Revista de Formación e Innovación Educativa Universitaria (ISSN: 1989-0257), 5, 12-21, 2012
  10. Resultados de un aprendizaje colaborativo y cooperativo en materias de Física en los grados en Ingeniería, Revista Española de Física (ISSN: 0213-862X), 32, 22-30, 2018
  11. Citizen science for scientific literacy and the attainment of SDGs in formal education, Sustainability (ISSN 2071-1050), 4283-1, 4283-1, 2020
  12. Implementation of a STEAM project in compulsory secondary education that creates connections with the environment, Journal for the Study of Education and Development (ISSN : 0210-3702), 44(4),  2021
  13. Inquiry through industrial chemistry in Compulsory Secondary Education for the achievement of the development of the 21st century skills, Education Sciences (ISSN 2227-7102), 11, 475, 2021
  14. Assessment of the virtualised self-regulated learning ecology for the Didactics of Natural Sciences during the COVID-19 crisis, Publicaciones (ISSN: 1577-4147), 51 (3), 399-420, 2021
  15. Hands-on visualization of the effect of fictitious forces with a laser pointer, European Journal of Physics (ISSN: 2190-5444), 2023

 Solicitar unha copia

Contribucións a congresos

  1. Los ‘experimentos de cátedra’ en la enseñanza de la Física: Su función y utilidad en el aula. VI Congreso sobre Didáctica de la Física, Microelectrónica, Microordenadores y Astronomía para profesores. 1992
  2. El laboratorio de Física General en la Universidad: Una propuesta de cambio metodológico. IV Congreso internacional sobre investigaciones en la Didáctica de las Ciencias y de las Matemáticas. 1993
  3. Proposta dun novo marco metodolóxico para o laboratorio de Física no ensino secundario. VI Congreso de ENCIGA. 1993
  4. A Física dos parques infantís. VII Congreso de ENCIGA. 1995
  5. Hands-on Physics Bibliography. 1st International Conference on Hands-on Science.  2004
  6. Science Week at IES A Xunqueira and IES de Poio (Pontevedra-Spain). 1st International Conference on Hands-on Science. 2004
  7. Semana da ciencia no IES A Xunqueira e no IES de Poio. XVII Congreso de ENCIGA. 2004
  8. As actividades manipulativas no ensino da ciencia: o proxecto Hands-on Science. XVII Congreso de ENCIGA. 2004
  9. Science interpretation in high school. 2nd International Conference on Hands-on Science. 2005
  10. An informal interactive science and technology centre. 2nd International Conference on Hands-on Science.  2005
  11. Aprender haciendo: algunos resultados de la red Hands-on Science. XXX Reunión Bienal de la Real Sociedad Española de Física. 2005
  12. A Semana da Ciencia nas Escolas Proval. XVIII Congreso de ENCIGA. 2005
  13. Unha experiencia interpretativa interdisciplinar no eido educativo. XVIII Congreso de ENCIGA. 2005
  14. Chladni plates: A hands-on energy activity. 3rd International Conference on Hands-on Science. 2006
  15. Interdisciplinary science: An interpretative exhibition. 3rd International Conference on Hands-on Science. 2006
  16. Sciences in your hands: an exhibition. 3rd International Conference on Hands-on Science. 2006
  17. Indoor interactive science museums in school. 3rd International Conference on Hands-on Science. 2006
  18. Searching for socio-economic patterns in the role of woman in world society. 3rd International Conference on Hands-on Science. 2006
  19. Hands-on Physics activities with the overhead projector. 4th International Conference on Hands-on Science. 2007
  20. 101 Hands-on electromagnetic induction activities. 4th International Conference on Hands-on Science. 2007
  21. Science fairs as a brigde between informal and formal learning. 4th International Conference on Hands-on Science. 2007
  22. Hands-on Sustainability: How Can We Contribute to the Construction of a Sustainable Future? 5th International Conference on Hands-on Science. 2008
  23. Research Interpretation in University. 5th International Conference on Hands-on Science.  2008
  24. Hands-on Interferometry. 5th International Conference on Hands-on Science. 2008
  25. Emprego das actividades manipulativas no ensino formal da Física. XXI Congreso de ENCIGA. 2008
  26. Cómo podemos contribuir á construción dun futuro sostible? XXI Congreso de ENCIGA 2008
  27. Hands-on optics. Training courses for school teachers. Education and Training in Optics and Photonic ETOP 2009
  28. Hands-on optics. Training courses for school teachers. Congreso: 6th International Conference on Hands-on Science.  2009
  29. Science Fairs as Learning Tools. 7th International Conference on Hands-on Science. 2010
  30. Optics and children. 7th Ibero-American Conference on Optics (RIAO)-10th Latin-American Meeting on Optics, Lasers and Applications (OPTILAS). 2010
  31. Photographing mirages above the sea surface. 8th International Conference on Hands-on Science. 2011
  32. Hands-on physics experiments for classroom. 8th International Conference on Hands-on Science. 2011
  33. High-technology materials for hands-on activities in classroom. 8th International Conference on Hands-on Science. 2011
  34. Recursos dispoñibles e modalidades de emprego das actividades manipulativas na Física.XXIV Congreso de ENCIGA. 2011
  35. Aprendizaje basado en mini-proyectos experimentales en las materias de Física de los Grados de Ingeniería. Jornada de Innovación Educativa 2012.
  36. Different usability of hands-on physics experiments. 9th International Conference on Hands-on Science. 2012
  37. Researchers promote science in school. 9th International Conference on Hands-on Science. 2012
  38. Exposición itinerante “Recursos naturais de Galicia”. XXV Congreso de ENCIGA. 2012
  39. Ciencia no Corredor.  XXV Congreso de ENCIGA. 2012
  40. Learning materials science and technology from hands-on activities. 10th International Conference on Hands-on Science. 2013
  41. An annual hands-on science competition. 10th International Conference on Hands-on Science. 2013
  42. Optics in engineering education: stimulating the interest of first-year students. 12th Education and Training in Optics and Photonics Conference. 2013
  43. Hands-on optics for active and cooperative learning. 12th Education and Training in Optics and Photonics Conference. 2013
  44. TIC colaborativa y cooperativa para el aprendizaje de la física en los grados en ingeniería. Xornada de innovación educativa. 2013
  45. Una web colaborativa na aprendizaxe práctica da Física. XXVI Congreso de ENCIGA. 2013
  46. The Role of Optics in Engineering Education: First Year Students. 11th International Conference on Hands-on Science. 2014
  47. Hands-on Conceptual Teaching of Physics of Music. 11th International Conference on Hands-on Science. 2014
  48. Unha avaliación na aula do uso de sistemas de resposta electrónica. II Simposio Internacional de Enseñanza de las Ciencias. 2014
  49. Design for a Visit to an Informal Learning Activity at the University. 12th International Conference on Hands-on Science. 2015
  50. Equilibrium and Stability in the Magnetic Field: Learning through an Out-of-Classroom Experiment. 12th International Conference on Hands-on Science. 2015
  51. Deseño dunha visita a unha actividade de aprendizaxe informal na universidade. XXVIII Congreso de ENCIGA. 2015
  52. Coas máns na luz: aprender facendo contidos da óptica e das ondas. XXVIII Congreso de ENCIGA. 2015
  53. On-line Problem Based Learning Physics Projects.  13th International Conference on Hands-on Science. 2016
  54. A interferencia luminosa na aula empregando simples actividades experimentais con luz branca. XXIX Congreso de ENCIGA. 2016
  55. Hands-on Interference in a soap thin film: nanoscience and nanotechnology , 14th International Conference on Hands-on Science, 2017
  56. Discovering Light and Optics, 14th International Conference on Hands-on Science, 2017
  57. A light approach to the use and understanding of the internet in the Galician educational system, 14th International Conference on Hands-on Science, 2017
  58. Scientix, a Community for Science Education in Europe, 14th International Conference on Hands-on Science, 2017
  59. Experimentos para la formación de profesores, Bienal RSEF, 2017
  60. Scientix, la comunidad para el aprendizaje de las ciencias en Europa, Bienal RSEF, 2017
  61. Assessing Learner Motivation and Academic Performance by Developing a Teaching Unit Using Roleplay-Based Gamification, 15th International Conference on Hands-on Science, 2018
  62. Scientix, the Community for Science Education in Europe, 15th International Conference on Hands-on Science, 2018
  63. Linking Vision and Physics with Simple Hands-on Activities, 15th International Conference on Hands-on Science, 2018
  64. Scientix, a comunidade para o aprendizaxe das ciencias en Europa, XXXI Congreso de ENCIGA. 2018
  65. Scientix, the Community for Science Education in Europe, 16th International Conference on Hands-on Science, 2019
  66. A Science Club in Perú: Light, Optics, Action!, 16th International Conference on Hands-on Science, 2019
  67. Exposición Itinerante EME: Recursos naturais de Galicia, XXXII Congreso de ENCIGA. 2019
  68. Aula aberta á tecnociencia, XXXII Congreso de ENCIGA. 2019
  69. Scientix, the Community for Science Education in Europe, 19th International Conference on Hands-on Science, Hands-on Science. Science Education, 2020
  70. Hands-on Colour: an STEAM Project, 19th International Conference on Hands-on Science, Hands-on Science. Science Education, 2020
  71. Análisis estadístico de adaptación a una virtualización completa durante la Pandemia por COVID-19, 22ª Conferência Nacional de Física e 30º Encontro Ibérico para o Ensino da Física, 2020
  72. Technologies applied to the improvement of academic performance in the teaching-learning process in Secondary students, 11th International Conference on EUropean Transnational Educational ICEUTE2020, 2020
  73. Developing Engineering skills in Secondary students through STEM Project Based Learning, 11th International Conference on European Transnational Educational ICEUTE2020, 2020
  74. Ciencia ciudadana OdourCollect en el aula de Educación Secundaria Obligatoria utilizando la metodología ABP, 29 encuentros de Didáctica de las Ciencias Experimentales, 2021
  75. Introducción de la Ingeniería Química en Secundaria utilizando indagación 5E, 29 encuentros de Didáctica de las Ciencias Experimentales, 2021
  76. Aumento del interés hacia la ciencia a través de la lectura-escritura utilizando relatos de ficción científica. Expouniversitas- Forum de Innovación e Investigación Universitaria, 2021
  77. Online and Remote Outreach Lectures on Physics Concepts. Congreso: 18th annual international conference on Hands-on Science HSCI2021, 2021
  78. Low-cost experimental resources in the teaching of physics to share with teachers, XVII Encuentro de Física de Ecuador, 2021
  79. Algunas estrategias de experimentación para el aprendizaje de la Óptica Geométrica, XXXIII Congreso de ENCIGA (ENSINANTES DE CIENCIAS DE GALICIA), 2021
  80. ABP de Física, Jornada sobre Didáctica e historia de la física y la química: Enfrentando los retos del siglo XXI, 2021
  81. Desarrollo de las competencias del siglo XXI a través de la realización de proyectos Maker en Secundaria, Expouniversitas- Forum de Innovación e Investigación Universitaria, 2022
  82. Algunas actividades práctico-mentales para el aprendizaje de la Física, XXXVIII Reunión Bienal de la Real Sociedad Española de Física, 2022
  83. Aprender Color con Actividades Experimentales, XXI Encuentro Ibérico de Enseñanza y Divulgación de la Física, 2022
  84. Análisis de la implementación de proyectos STEAM en el aula de la Educación Secundaria Obligatoria, XXI Encuentro Ibérico de Enseñanza y Divulgación de la Física, 2022
  85. Teacher Training on Virtual Labs and Low-Cost Science Experiments, 19th annual international conference on Hands-on Science, 2022
  86. Hands-on Colour, 4th Scientix Conference, 2022
  87. A Caixa Sostible: proxecto de sustentabilidade entre a universidade e os centros educativos de secundaria, XXXV Congreso de ENCIGA (ENSINANTES DE CIENCIAS DE GALICIA), 2022
  88. Hands-on Activities, the Core of STEM Education, 12th International Conference EDUvision, 2022
  89. Desarrollo de las habilidades del siglo XXI en Secundaria a través de la implementación de actividades Maker en proyectos STEM, 30 Encuentros Internacionales de Didáctica de las Ciencias Experimentales, 2022
  90. Aprender haciendo: espectroscopía, Jornada 6·1023. Didáctica e Historia de la Física y la Química: de los conceptos a las situaciones de aprendizaje 2023
  91. Hands-on Spectroscopy: Linking Reseach and Schools, 18th annual international conference on Hands-on Science HSCI2023, 2023
  92. Difracción e Espectroscopía XXS e XXL, dentro e fora da Aula, XXVI Congreso de ENCIGA (ENSINANTES DE CIENCIAS DE GALICIA), 2023
  93. Valoración de indagación abierta a futuro profesorado, VII Simposio Internacional de Enseñanza de las Ciencias. SIEC 2024, 2024
  94. Trabajos prácticos por indagación como estrategia para la enseñanza de las ciencias en un centro penitenciario, VII Simposio Internacional de Enseñanza de las Ciencias. SIEC 2024, 2024
  95. Aprender Óptica haciendo Óptica: dentro y fuera del aula. XIV Reunión Nacional de Óptica. 2024
  96. Hands-on Optics: in and out. AOP2024. 2024
  97. Inquiry-Based Hands-on Methodologies as a Strategy for Science Education in a Prison. 21th annual international conference on Hands-on Science, 2024
  98. Hands-on Physics: Everywhere and for Everyone. 21th annual international conference on Hands-on Science, 2024
  99. Aprender Facendo: en todas partes para todas. II Xornada Interuniversitaria Galega de Innovación Docente. 2024
  100. Actividades Experimentais para Aumentar a Creatividade: Electromagnetismo. XXXVII Congreso de ENCIGA (ENSINANTES DE CIENCIAS DE GALICIA). 2024

 Solicitar unha copia